T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
Bütün yolların aynı güvenlik derecesinde olması mümkün değildir. Karayolu üzerindeki seyir hızı, kazanın meydana gelme riskinin ve kazanın meydana gelmesi durumunda da kazazedelerin yaşayıp yaşamayacaklarının temel belirleyicisidir. Yollarımızın, caddelerimizin ve sokaklarımızın güvenlik seviyesini yükselterek ve o yol kesimine uygun hız sınırlarını belirleyerek uygulanmasını sağlayarak birçok insanın hayatını kurtarma imkanı bulunmaktadır.
Yol kullanıcısı davranışlarından en fazla kazaya neden olan davranış olarak yolun yapısına uygun olmayan hız davranışı kusur olarak ilk sırada geldiğinden dolayı, “yollara uygun güvenli hız sınırlarının tespit” edilmesi önceliklerden birisi olmak durumundadır. Ayrıca, karayolu yapısında kazaların meydana geldiği “riskli yol kesimlerinin” tespit edilmesi, aynı zamanda yol altyapısında acil geliştirme gereken yerlerin de buralar olduğuna işaret etmektedir.
Güvenli bir karayolu ağının ilk aşaması doğru planlamadır
Trafik güvenliği prensiplerinin ilk uygulama alanı karayolu ağının planlanması, dizaynı, yapımı ve bakımı aşamalarında ortaya çıkmaktadır.
Altyapı düzenlemeleri pahalı ve uzun vadeli yatırımlar olduğundan, öncelikli yatırım alanlarının neresi olacağına doğru karar verilmelidir. Ülkenin her tarafında yürütülecek çalışmalarda tek bir standardın belirlenmesi bu standarda göre karayolunun yapımı ve bakımının sağlanması önem arz etmektedir. Standartlar belirlenirken, “kendini ifade eden yollar” olarak nitelenen, işaretlemeler, levhalar ve ışıklarla tüm yol kullanıcılarının o yol kesimine ilişkin yol standartlarını anlayabileceği yolların yapımı öncelikli olmalıdır.
Yerleşim yerlerinin oluşturulmasında ve ticari alanların yapımında, bu yerlere ulaşım sağlayacak yolların yapımı önem taşımaktadır. Ticari alanlara yönelik hususi ve ticari araçların yoğunluğu ile mal taşıyacak tedarikçilerin ticari taşımaya yönelik faaliyetleri, toplu taşıma araçlarına yönelik taleplerin hesap edilmesi gerekmektedir. İkamet bölgelerinde ise, işe gidişlerde hususi araçların kullanımı, toplu taşıma araçlarının güzergah ve sıklıkları, alışveriş alanları ile bağlantıların tesisi, okul, ibadethane gibi ortak kullanım gerektiren alanlara ulaşımın tesisi, bisiklet ve spor alanlarının yapımı gibi bir çok hususun göz önünde tutulması gerekmektedir.
Nüfus artışı ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak insanların yaşam biçimleri de şekillenmektedir. Yollarımızın altyapısının, insanların toplu taşımayı daha fazla tercih edecekleri, yürüme dahil olmak üzere fiziksel aktiviteye imkan veren ulaşım modlarının ön plana çıkacağı öngörüsüyle ve yeni ortaya çıkan ulaşım seçeneklerine imkan verecek şekilde dizayn edilmesi gerekmektedir.
Güvenli bir karayolu sisteminin inşa edilmesi demek, insan hayatını koruduğu kanıtlanmış olan altyapı düzenlemelerinin hayata geçirilmesi demektir
Karayolu altyapısı düzenlemelerinin yüksek miktarda yatırım gerektirmeleri, pahalı yatırımlar olmaları nedeniyle, bu düzenlemelerin çok iyi bir şekilde planlanmaları, dizayn edilmeleri ve yönetilmeleri durumunda tüm yol kullanıcıları için uzun vadede ciddi faydalar getirmektedir.
Uluslararası araştırmaların sonuçlarına göre, yüksek hızda araçların seyrettiği yol kesimlerinde iki yönde seyreden trafiğin arasına ve yol kenarına esnek bariyerlerin inşa edilmesi, ölüm oranlarını %90’a kadar azaltabilmektedir. Aynı şekilde, sarsma bandı olarak dizayn edilen şerit çizgilerinin tüm kaza tiplerinin azaltılmasında %25 ve ölümle sonuçlanan yoldan çıkma şeklinde meydana gelen kazaların azaltılmasında da %42 etkisi bulunmaktadır. Ayrıca, dönel kavşakların yapılması mevcut kavşaklardaki kazaların azaltılmasında ve yükseltilmiş yol kesişimleri de yayaların karşıdan karşıya daha güvenli geçmesinde etkili olmaktadır.
Şehiriçi alanlarda, güvenli altyapı tasarımı ile birlikte çevresel iyileştirmeler sağlandığında, sağlık açısından yol kullanıcılarına daha uygun olan fiziksel aktiviteleri öne çıkaran ulaşım yöntemlerinin kullanımını teşvik etmektedir. Bu amaçla trafiğin sakinleştirilmesi, yürüyüş ve bisiklet yollarının fiziki ayırıcılar ile ayrılması, yol aydınlatmalarının güçlendirilmesi ve yürüyüş yollarının oluşturulması gibi tedbirler alınmaktadır.
Ülkemizde halen ciddi karayolu altyapı yatırım programları uygulanmaktadır. Yol ağının genel seviyesinin güvenliği artırılırken, özellikle kazaların sıklıkla meydan geldiği kaza kara noktalarının ve sıcak noktaların öncelikli olarak iyileştirilmesi sağlanmaktadır.
Trafik güvenliğine analitik bakış açısı getiren önemli araştırmacılardan ve modern yaralanma epidemiyolojisinin önemli temsilcilerinden birisi olarak kabul edilen William Haddon tarafından kaza sonucu ölümlerin ve ciddi yaralanmaların meydana gelmesinin önlenmesi amacıyla ortaya atılan Enerji Teorisine göre de, trafik kazalarında ölüm ve yaralanmaların önlenmesi için;94,95
•Ulaşım modlarından sadece birisinde hareket enerjisinin toplanmasının önlenmesi ve tehlikeli araçlar ile tehlike yaratan altyapının kullanımının önlenmesi,
•Ulaşımda yüksek enerjinin ortaya çıkmasının karayollarına hız sınırlamaları getirerek,
araç motorlarının çok güçlü olarak üretiminin önlenerek ve mevcut araçlara hız sınırlayıcıları konularak önlenmesi,
•Enerjinin kontrol dışı olarak açığa çıkmasının, araçların güvenlik tedbirleri ile donatılması, altyapının çarpmayı zorlaştıracak şekilde yapılması ve yol kullanıcılarının kurallara uyumunun sağlanarak önlenmesi,
•Araçların çarpma kısımlarının sivri ve enerjinin belli bir noktaya toplanmasına izin vermeyecek şekilde dizayn edilerek çarpmadan kaynaklanan kinetik enerjisinin belli bir noktaya odaklanmasının önlenmesi,
•Hareket eden trafik unsurlarının mekan ve zaman olarak birbirinden ayrılarak, karayolu şeritleri, araç ve bisiklet yolu ile araç ve yayalara ayrılan yolların fiziki olarak ayrılarak ve aralarına engelleyiciler konularak, yol kullanıcılarının kontrol dışı karşılaşmaları sonucu meydana gelen kazalarda enerjinin ortaya çıkmasının önlenmesi,
•Çarpışması muhtemel yol kullanıcılarının arasına enerjiyi absorbe etmeye uygun bariyerlerin konulması,
•Çarpışması muhtemel yol kullanıcılarının çarpma yüzeylerinin insanlara zarar vermesinin önlenmesi (Araç tamponlarının yumuşak materyallerden üretilmesi, otoyollarda bulunan bariyerlerde yumuşak materyal kullanılması, motosiklet kullanıcılarının koruyucu başlık kullanmalarının sağlanması vb.),
•Kazaları mümkün olan en erken şekilde tespit ederek en hızlı şekilde müdahale etmeye imkan veren sistemlerin kurulması, yaralıların araçtan zarar görmeden çıkarılması,
•Olay yerinde etkili hayat kurtarma müdahalesinin yapılması, ivedi olarak travma merkezine naklinin sağlanarak en iyi tedavinin sağlanması, önerilmektedir.
Görüldüğü üzere, tavsiye edilen hususlar yol altyapısı ve yol çevresi, araçların güvenliği, kaza sonrası müdahalelerin can kurtarmadaki etkisini ortaya koymaktadır.
İki yönlü karayollarının güvenlik gelişimi
İki yönlü karayollarındaki güvenlik tedbirleri, karayolu sisteminde alınması gereken genel güvenlik tedbirleri bağlamında özel bir önem taşımakta olup, bu yollarda alınabilecek tedbirler şu noktalarda ele alınmaktadır;96
•İncinebilir yol kullanıcılarının korunması amacıyla trafiğin sakinleştirilmesi,
•Öndeki aracın geçilmesine, karşıdan gelen trafiği kesen ve sola dönüşe uygun şeritlerin yapılması,
•Araçların karşılıklı çarpışmasını önleyen ve hatalı olarak öndeki aracın geçilmesine engel olan orta ayırıcıların yapılması,
•Tehlikeli yol kesimlerinde, kavşaklarda karşı yönden gelen trafiğin karşılaşma ihtimali olan yol kesimlerinde yeterli aydınlatmanın sağlanması,
•Karayolundaki düşey güzergahların iyileştirilmesi,
•Keskin virajlarda hız sınırlarının düşürülmesi ve yol kullanıcılarının yeterli mesafeden hız sınırının düşürülmesi konusunda bilgilendirilmesi,
•Hız sınırlamalarına ilişkin düzenli işaretlemelerin yapılması,
•Sarsma bantlarının yapılması,
•Yol yapısında meydana gelen hasarların düzenli olarak kontrol edilerek iyileştirilmesi, yol kenarında bulunan ağaç, elektrik direği ve diğer sert yapıların ve materyallerin yoldan uzaklaştırılması,
gibi tedbirlerin hayata geçirilmesi önerilmektedir.
Trafik sakinleştirme tedbirleri arasında araçların belli yol kesimlerine girişlerinin engellenmesi ve hız azaltma tedbirlerinin hayata geçirilmesi önde gelmekte olup, başka tedbirlerin hayata geçirilmesi ile de trafiğin sakinleştirilmesi ve trafik güvenliğinin artırılması mümkündür;97
•Sokakların daraltılması,
•Yayalara ve bisikletlilere öncelik verilmesi,
•Sokakların tek yönlü hale getirilmesi ve sokaklar arası bağlantıların engellenmesi,
•Sokakların bir kısmının trafiğe kapatılması,
•Hız kesicilerin konulması,
•Yaya geçidi zeminin yükseltilmesi,
•Dönel kavşak,
•Gürültü ekipmanlarının yolda kullanılması,
•Fiziki engeller,
•Hız kesiciler,
gibi tedbirler vasıtasıyla yerleşim yeri içindeki trafik akışı hızının 30 km/s ile sınırlandırılması sağlanmakla yayaların ve bisikletlilerin güvenliğinin sağlanmasının mümkün olduğu değerlendirilmektedir.
Karayollarımızın insanların yaralanmasını önleyecek biçimde dizayn edilmeleri ve sınıflandırılarak bu sınıflandırmaya göre hız sınırlarının belirlenmesi önem arz etmektedir
Yolların birçok fonksiyonu bulunmakta, farklı araç tipleri tarafından kullanılmakta ve muhtelif derecelerde koruyuculukları bulunmaktadır. Şehiriçi yollarımızın, yayaların ve diğer incinebilir yol kullanıcılarının kullanımına ve korunmasına uygun olarak dizayn edilmeleri, fonksiyonlarının tabii bir sonucudur. Yollar arasında hiyerarşik bir sistemin kurularak, kullanım amaçlarına uygun altyapı özelliklerinin yollarda bulunması aynı zamanda yol kullanıcılarının korunması bakımından da önem taşımaktadır. Bu yönde yapılan çalışmalarda, arazi planlaması, kazaların yoğunlukla meydana geldiği yol kesimlerinin tespiti, araç ve trafik akımının durumu, yayaların davranışları ve yolun hızı gibi hususlara önem verilmesi gereklidir.
Karayolu altyapısı güvenlik yönetimi hakkında yönetmelik ile karayolu altyapısı bakımından önemli bir ilerleme kaydedilmiştir
Karayolu altyapısı güvenlik yönetiminin temel prensipleri, karayolu güvenliğinin etki değerlendirmeleri, karayolu güvenlik kontrolleri, karayolu ağının güvenlik sıralaması ve yönetimi ile karayolu güvenlik teftişlerinin kapsamı ve müfettişlerin gerçekleştireceği denetimlere ilişkin usul ve esaslar 21.10.2018 tarih ve 30572 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Karayolu Altyapısı Güvenlik Yönetimi Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde belirlenmiştir. Buna göre;
Karayolu güvenliği etki değerlendirmesi, tüm karayolu altyapısı projelerinde gerçekleştirilerek önerilen seçenekler arasından uygun çözüme karar verilmesine katkı sağlayacak, karayolu altyapısı güvenliği ile ilgili bilgileri değerlendiren ve farklı seçeneklerin fayda-maliyet analizi için gerekli tüm çalışmaları kapsar.
Kaza yoğunluğu yüksek olan karayolu kesimlerinin sıralaması ve ağ güvenlik sıralamaları, karayolu ağının trafiğe açık kesimlerinde, en az 3 yılda bir belirlenen esaslara uygun olarak gerçekleştirilir. Onarım çalışması yürütülen ve yol kullanıcılarının güvenliğini tehdit eden karayolu kesimlerinde uygun işaretlerin yerleştirilmesi, işaretlerin gündüz ve gece görülebilecek özellikte ve güvenli mesafelerde olması sağlanır.
Trafiğe açık yollarda, karayolu altyapısı güvenliği ile ilgili konuları belirlemek ve kazaları önlemek için ayrıca karayolu güvenlik teftişleri gerçekleştirilir.
Teftişler;
•Yol ağının karayolu altyapısı güvenliği açısından incelenmesi
•Yol çalışmalarının trafik akışının güvenliği üzerindeki olası etkilerinin belirlenmesi,
•Karayolu altyapısının yeterli güvenlik seviyesine yükseltilmesi ve sürekliliğinin sağlanması için periyodik olarak yapılır.
Altyapı Düzenlemelerinin Trafik Güvenliğine Katkısına İlişkin İyi Uygulama Örnekleri
Karayolu altyapı güvenliği amacıyla uygulamaya konulan “Sürdürülebilir Güvenlik98” ile yol kullanıcılarının tamamını koruyacak tarzda yolların inşa edilmesi hedeflenmiştir. Bu yaklaşıma göre karayolu ağının tamamında şu temel prensiplere uyulmaktadır;
Yolların yerine getirdiği görevlere göre sınıflandırılması
Sürdürülebilir güvenli yollar; yoldan beklenen görevlere göre üç kategoriye ayrılarak inşa edilmektedir; Akışkan Yollar, Eriştiren Yollar, Birleştiren Yollar.
Akışkan yollar; genellikle daha uzun mesafelerde hızlı, verimli ve güvenli koşullarda seyahat etmeyi sağlayan yollardır. Bu yollar şehirlerarası devlet karayolları olarak değerlendirilebilmektedir.
Eriştiren yollar; düşük hızlarda, incinebilir yol kullanıcılarının sıklıkla bulunduğu ortamlarda güvenli hareket etmeyi sağlayan, tüm diğer trafik modları ile ev, mağaza, ofis, şirket vb. yerlere erişimi sağlayan yollardır. Şehiriçinde düşük hızda ve dikkatli seyretmeyi gerektiren, kısa mesafeli araç trafiğinin olduğu yollardır. Tren istasyonu veya tramvay istasyonu ile evler arasındaki yollar kastedilmektedir.
Birleştiren Yollar ise; iki farklı işlevi ve sistematiği olan akışkan ve eriştiren yolları birbirine bağlamaktadır. Yani, hızlı akan trafiğe sahip bir yol ile 30 km/s azami hıza izin verilen yol arasındaki geçişi kademeli olarak sağlayan yolları ifade etmektedir. Her bir yolun sadece bir işlevi olması yol güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır.99
Yani, aynı görevi yerine getiren tüm yolların standartlarının, yatay ve düşey işaretlerinin, hız sınırı dahil olmak üzere tüm kullanım standartları aynıdır.
Araçların hacim, hız, ağırlık gibi unsurlarına göre sınıflandırılarak kendilerine tahsis edilen yolları kullanmaları
Mümkün olan her durumda hız, büyüklük ve hareket yönleri itibariyla birbiriyle uyumlu olan araçların aynı yolu kullanmasıdır. Bu prensibe göre büyüklük, hız ve gidiş istikameti olarak arasında büyük farklar olan araçlar aynı yolu kullanmamalıdır. Yani otobüslerle veya tırlarla otomobiller, motosikletler aynı yolu kullanmamalı, ayrıca sık sık duruş yapmak zorunda olan belediye otobüsleriyle de otomobiller aynı yolu kullanmamalıdır. Aynı şekilde dümdüz yoluna devam edecek olan bir araçla sağa veya sola dönüş yapacak araçların aynı yolu kullanmaması da bu kapsama girmektedir. Karşılıklı hareket eden taşıt trafiğinin orta bariyer ile ayrılması ve incinebilir
yol kullanıcılarının kullandığı yolların ise fiziki olarak araç trafiğinden ayrılması gerekmektedir. Fiziki olarak ayrımın mümkün olmadığı hallerde ise tüm araçların hızları asgari seviyeye indirilmeli ve yol yapısı dönel kavşaklar veya zemini yükseltilmiş kavşaklarla desteklenmelidir.
Yolların yapım standardı ile yatay ve düşey işaretlemeler sayesinde başka hiçbir unsura ihtiyaç duyulmadan herkes tarafından kolayca anlaşılması
Yol kullanıcıları ilk defa katılım sağladıkları bir yol kesiminde nasıl davranmaları gerektiğini ve diğer yol kullanıcılarının da nasıl davranabileceklerini yolun fiziki yapısından kolayca anlayabilmelidirler. Bunun sağlanmasında ülke çapında aynı yol standartlarının, yatay ve düşey işaretlerin kullanılmasının, lokal şartlara göre değiştirilen yol yapısının da standartlara uygun olmasının önemi bulunmaktadır.
Yol kenarlarında, yol kullanıcılarının temas edebileceği tüm fiziki yapıların, cisim ve engellerin, kaza durumunda insana zarar vermeyecek durumda olması
Yolun yapısı kaza durumunda olabildiğince az miktarda yaralanmaya izin verecek biçimde olmalıdır. Yoldan çıkan bir aracın, keskin köşeleri olan veya sivri uç kısmı olan bir cisme çarpmasının önlenmesi için yol çevresinde bu tür özellikleri olan cisimlerin veya yapıların bulunmaması gerekmektedir. Sürdürülebilir Güvenlikte affedici yolların ayrıca sosyal bir anlamı da mevcuttur; Tecrübeli sürücüler daha genç ve tecrübesiz oldukları dışarıdan anlaşılan sürücülere kolaylık sağlamakta ve öncelik vermektedirler. Bu yöntem ile tecrübesiz sürücülerin kaza sonucu ölüm veya yaralanma ile adeta cezalandırılmaları önlenmiş olmaktadır.
Karayolu Ağ Güvenliği Yönetimi yaklaşımı Almanya’da Federal Otoyol Araştırma Enstitüsü (BAST) ve Fransa Çevre Bakanlığı Ulaşım, Karayolu, Köprü Mühendisliği ve Trafik Güvenliği Teknik Dairesi (SETRA) tarafından ortaklaşa olarak geliştirilmiş bir yaklaşımdır. Karayolu Ağ Güvenliği Yönetimi yaklaşımı, karayolunun yapım ve bakımından sorumlu olan kuruluşlar için öncelikli olarak iyileştirilmesi gereken yol kesimlerinin tespit edilebilmesine imkan sağlayan bir sistemdir.
Bu yaklaşımda, karayolunun güvenlik potansiyeli incelenmektedir. Güvenlik potansiyeli ile meydana gelen kazaların maddi boyutu tespit edilerek ne kadar bir maddi zararın ortaya çıktığı hesaplanmakta, sonra aynı yol kesiminin
mümkün olan en iyi altyapı yatırımı ile yapılması durumunda yapılacak masraf hesaplanmakta, aradaki fark ne kadar fazla ise belirtilen yol kesiminin iyileştirilmesinin o kadar acil olduğuna karar verilmektedir. Klasik kaza parametreli yol iyileştirilmesi yaklaşımlarına göre Karayolu Ağ Güvenliği Yönetimi yaklaşımının pozitif tarafı farklı yol tiplerinin aynı yaklaşımla analiz edilmesine imkan sağlamasıdır.101
İsveç’te, iki yönlü trafik tarafından kullanılan tek platformlu yolların güvenlik standartlarının 2025 yılına kadar yükseltilmesine karar verilmiştir. Bu çerçevede, 1998 yılından itibaren bu tür yolları kullanan araçların karşılıklı çarpışmalarının önlenmesi için gidiş ve geliş şeritleri arasında kablo tipi orta ayırıcı bariyer uygulamasına geçilmiştir. Bu iyileştirmeler çerçevesinde 13 metre genişliğindeki geleneksel yollar “2+1 Yol” denilen standarda göre yeniden dizayn edilmeye başlanmıştır.
“2+1 Yol” tasarımında iki şerit gidiş ve 1 şerit geliş veya tam tersi olarak inşa edilmektedir. İki şerit olan kesim yaklaşık 2 km devam etmekte güvenli olarak öndeki aracın geçilebildiği bir yol kesimi oluşturduktan sonra, iki şerit tek şeride düşürülmekte ve bu defa karşı yönden gelen trafiğin kullandığı yol platformu iki şeride çevrilerek karşıdan gelen araçlar için, birbirini güvenli olarak geçme alanı oluşturulmaktadır. İki zıt yöndeki trafik güvenli bariyer sistemi ile ayrıldığı için araçların karşılıklı çarpışması önlenmekte, yaklaşık 2’şer kilometrelik aralıklarla 2+1 sistemi dönüşümlü devam ettiğinden, uzun süre hız yapılmasına izin verilmemekte ve sürücünün dikkatini yola vermesi sağlanmaktadır. Uluslararası kuruluşlar tarafından otoyola çevrilmesi gerekmeyen yol kesimleri ile kırsal alandaki yollar için İsveç modeli tavsiye edilmektedir. Söz konusu yolların İsveç’te trafik kazalarının azaltılmasında ciddi katkıları olmuştur.
Avrupa Yol Değerlendirme Programı (EuroRAP), kar amacı gütmeyen uluslararası bir derecelendirme kuruluşu olup, araçları güvenlik özellikleriyle yıldız derecelendirmesi ile değerlendiren Euro CAP örnek alınarak 1999 yılında Belçika’da kurulmuştur. EuroRAP değerlendirmeleri üç şekilde yapılmaktadır:
Risk Haritaları: Milyon araç-kilometre ölçüsüne göre can kaybı sayısına göre yolları renklere ayırarak risk derecelendirmesi yapılmaktadır.
Performans İzleme: Karayollarında meydana gelen ölümlerin azaltılması amacıyla alınan tedbirleri takip ederek gelişimi değerlendirmektedir.
Güvenlik Derecelendirmesi: Kaza durumunda belirli bir yol kesiminin araç içinde bulunan insanlara hangi oranda koruma sağladığı değerlendirilmektedir.
Bu değerlendirme çerçevesinde yollara 1 ile 4 arasında yıldız verilerek yolların derecelendirmesi yapılmaktadır. 103
EuroRAP Programı benzeri bir programın yetkili birimler tarafından hazırlanarak ülkemizde uygulamaya konulmasının ve bu surette yollarımızın derecelendirmesinin yapılmasının kaza önleme ve kaza sonrası müdahaleler dâhil olmak üzere birçok alanda katkısının olacağı değerlendirilmektedir.
ALTYAPI: YOL VE YOL ÇEVRESİ
STRATEJİK AMAÇ: Altyapının, Yol ve Yol Çevresinin Güvenlik Standartlarının Yükseltilerek Trafik Güvenliğine Katkı Sağlanması
1.Çağın yenilikçi teknolojisi ile bilişim sistemlerini ve enerjiyi verimli kullanan, yenilenebilir enerji kaynaklarından maksimum yararlanan ve böylelikle çevreye en az zarar veren araç ve ekipmanlarla donatılmış karayolu taşımacılık hizmetlerinin tüm ülkede yaygınlaştırılması,
2.Çevreye duyarlı yol projeleri uygulaması kapsamında ses ve hava kirliliğini önleyici projelerin gerçekleştirilmesi, yol kaplamalarında özel karışımlar kullanılarak gürültü seviyesinin belirli limitler içinde tutulmasının sağlanması,
3.Karayolunun inşasında ve kullanımında çevreye verilen zararlardan (doğanın tahribatı, yapılaşma kirliliği ve sera gazları gibi) korunma tedbirlerinin alınmasına azami özen gösterilmesi,
4.Arazi kullanım planlaması, trafik planlaması, gürültü kaynaklarında teknik önlemler, daha az gürültü üreten kaynakların seçilmesi, ses yayınının azaltılmasına yönelik düzenleyici veya ekonomik nitelikli önlemlere yönelik eylem planlarının oluşturulması,
5.Her türlü doğal afetlere karşı karayolu sanat yapılarını güvenli hale getirmek için projeler geliştirilmesi ve uygulanması,
6.Yolculuk sistemlerinin, çevresel, ekonomik ve toplumsal açıdan olumsuz etkileri olan ve ulaşım sisteminin ve altyapısının yetersizliğine yol açan otomobil yolculuklarından, daha verimli, ekonomik ve çevresel olarak üstünlükler sunan toplu ulaşımı türlerine kaydırılması için gerekli düzenlemelerin yapılması,
7.Ulaşıma yönelik planlama, yatırım ve işletme kararlarında güncel veri tabanından yararlanılması ve verilerin toplanmasında, yayınlanmasında standardizasyon sağlanması,
8.“Kendini İfade Eden Yollar” ile “Affedici Yol Kenarları” yaklaşımı ile tüm karayolu ağındaki yolların altyapı standartlarının yükseltilmesi,
9.Trafiği sakinleştirmeye yönelik iyi uygulama örneklerinin araştırılarak uygulama kılavuzlarının oluşturulması,
10.Birleşmiş Milletler’in trafik güvenliği konusunda aldığı son kararlar çerçevesinde, yol altyapısının güvenlik seviyelerinin ve koruyuculuk oranlarının gözden geçirilmesi,
11.2008/96/EC sayılı Karayolu Altyapısı Güvenlik Yönetimi hakkındaki Avrupa Parlamentosu ve Konsey direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanan ve 21.10.2018 tarih ve 30572 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Karayolu Altyapısı Güvenlik Yönetimi Hakkında Yönetmelik”in Türkiye TEN-T Kapsamlı Karayolu Ağında uygulamaya geçirilmesi, akabinde kademeli olarak şehirlerarası tüm karayollarına ve trafik hacmi yüksek şehiriçi yollarına da uygulanmasının sağlanması,
12.Yolların ekonomik ve güvenli kullanımı için araçların yük/güç dengesinin AB standartlarına uygun hale getirilmesi,
13.Ülke çapında yolcu ve yük trafik verilerinin toplanıp değerlendirildiği “Ana Trafik Yönetim Sistemi Merkezi”nin kurulması,
14.Sigorta Firmaları, KGM, EGM, Jandarma ve TÜİK ile bağlantılı, kaza soruşturmaları ve araştırmalarını yürüten, özerk yapıya sahip “Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi”nin faaliyete geçirilmesi,
15.Konularında uzmanlaşmış teknik elemanların istihdamlarında süreklilik sağlanması, şehirdışı yollarda EuroRAP değerlendirmelerinin veya Karayolu Ağı Güvenlik Yönetimi Değerlendirmesinin yapılarak bulgulara göre değerlendirme ve iyileştirmelerin yapılması,
16.Navigasyon hizmeti sunan firmaların, müşterilerine yolların seçiminde EuroRap yol güvenliği değerlendirmesinin dikkate alınması gibi güvenli yol tercih edebilme seçeneğini sunmaları,
17.Yol yapısının ve coğrafi şartların uygun olduğu yerlerde iki şeritli ve iki yöndeki trafik tarafından kullanılan yol kesimlerinde, 2+1 yol sistemine geçilerek, araçların birbirini güvenli olarak geçmesine uygun yol kesimlerinin oluşturulması,
18.Altyapının kaliteli olarak ve Şerit Ayrılma Uyarısı gibi İleri Sürücü Destek Sistemlerinin çalışmasına uygun olarak inşa edilmesi,
19.Tehlikeli kavşakların dönel kavşak haline getirilmesi, ışıklı veya ışıksız diğer kavşakların ise kavşak içindeki araçla, kavşağa giriş yapmak isteyen aracın çarpışmaması için gerekli koruyucu tedbirlerin alınması,
20.Mevcut karayolu ağımızın şehir geçişlerinin olduğu yerlerde kesintisiz akımın sağlanması amacı ile çevre yolu ve farklı seviyeli kavşak uygulamasının yaygınlaştırılması,
21.Şehir geçişlerinde yapılacak yarı erişim kontrollü çevre yolları ve farklı seviyeli kavşak uygulamalarıyla; yerel ve transit trafiğin ayrımının gerçekleştirilmesi, kesintisiz bir trafik akımının sağlanması,
22.Şehir geçişlerinin yerleşim yeri merkezinden geçtiği durumlarda; karayolunun çevreye verdiği zararları azaltıcı gürültü önleyen ses perdelerinin, gaz emisyonunu azaltan tedbirlerin ve bisiklet yolları kullanımının özendirilmesi,
23.Hemzemin kavşaklarda, taşıt yolu eksenine dik, yaya yolunun çakışmalarında engelliler ve bisiklet sürücüleri için eğimli yüzeylerin tasarlandığı, kaza sayısını en aza indiren modern dönel kavşakların yapılması,
24.Bekleme yapmadan sağa dönüşler, yükseltilmiş yaya geçişli kavşaklar ve geometrik önlemlerle trafiğin sürekliliğinin ve akışkanlığının sağlanması,
25.Büyükşehirlerde şehiriçi ulaşım ağında dinamik yolcu, sürücü ve yaya bilgilendirme sistemlerinin kurulması için çalışmaların yapılması,
26.Her şehrin ulaşım yönetim sistemi standardize edilerek, kent içi ulaştırma projeleri için gerekli fizibilite ve iş planlarının hazırlanması için usul ve esasların, metodoloji ve standartların belirlenmesi,
27.Üç pilot şehir için kentsel yol güvenliği incelemelerinin/kontrollerinin yapılması,
28.Şehiriçi ulaşım mevzuatının Ulusal ve AB mevzuatı ile uyumlaştırılması, şehiriçi ulaşım sisteminin; tüm vatandaşların (engelli ve engelsiz) erişimini sağlayacak konfor ve çeşitlilikte planlanması,
29.Şehiriçinde uygulanmakta olan ulaşım işaret ve yönlendirme levhaları ile aydınlatma standartlarının AB standartlarına uygun hale getirilmesi,
30.Şehiriçi ulaşım sistemleri içinde yer alan durak, yol ve her türlü yapısal çözümlere ilişkin kıstas ve parametrelerin hazırlanması, rehber dokümanların yayınlanması,
31.Ana kentlerde “Kent Ulaşım Ana Planı”, nüfusu 500 bin ve daha büyük kentlerimizde her şehir için ulaşım ana planı yapılması, uygulanması ve beş yılda bir güncellenmesi,
32.İmkânlar ölçüsünde bisiklet yolunun bariyer gibi fiziki engellerle araç yolundan ayrılması,
33.Şehir merkezleri dışında özel araç kullanıcılarının, şehir merkezine girişte toplu taşımacılığı kullanmasına imkan veren park yerlerinin tesis edilmesi,
34.Şehiriçi ulaşım regülasyonunun bir meslek olarak algılanıp bu mesleğe uygun vasıfta, yeterli donanıma sahip teknik personel ve yöneticilerin yetiştirilmesi,
35.Mevcut yol ağımızda bölünmüş yolların yapımı, iki şeritli yollarda fiziki-geometrik standartların geliştirilmesi ve trafik akışını rahatlatan AUS gibi Trafik Yönetim Sistemlerinin kullanılması ile hareketliliğin artırılması,
36.Akıllı ulaşım sistemlerinin standartlarının oluşturularak kurulması/yaygınlaştırılması, ulaşım türlerinin verimliliği ve etkinliği artırılarak türler arası bütünleşmenin sağlanması,
37.Ortalama hız koridorları oluşturulması ve ihtiyaç olan yerlerde de mobil radarların kullanılması suretiyle hız sınırlamalarına uyulmasının sağlanması,
38.Yüksek riskli yol kesimlerinin tespiti için sistematik ve periyodik olarak karayolu altyapısının teftiş edilmesi,
39.Yüksek riskli yol kesimlerindeki tüm ciddi yaralanmalı ve ölümlü trafik kazalarının derinlemesine analizinin yapılarak iyi uygulama örneklerinin bu yol kesimlerinde uygulanması,
40.Karayolu ve otoyol ağının belli bölümleri için bir risk profili oluşturmaya yönelik metodoloji geliştirilmesi,
41.Karayollarında yol kullanıcısının kazaya sebep olma riskini en aza indiren affedici yolların karayolu standart ve projelendirmesinde yer alması,
42.Karayollarında bulunan kaza kara noktalarının ortadan kaldırılması ve kaza potansiyeli yüksek yerlerin oluşmaması için gerekli çalışmaların sürdürülmesi,
43.Düşük masraflı güvenlik tedbirleriyle yüksek riskli yol kesimlerinin iyileştirilmesine ilişkin teknik kılavuz hazırlanarak yolun yapım, bakım ve onarımından sorumlu olan tüm alt birimlere ve mahalli birimlere dağıtılması,
44.En yoğun seyahat edilen 10 yol koridorundaki yol bölümlerinin en riskli %20’sinde kaza riskini düzeltecek bir iyileştirme programı geliştirilmesi ve uygulanması (En riskli yol bölümlerini ve en yoğun seyahat edilen koridorları belirleme uygulaması her üç yılda bir tekrarlanmalıdır),
45.Yıllık olarak iyileştirilen yollar ile bu yollarda ne kadar kazanın önlendiğinin rapor halinde kamuoyuna açıklanması,
46.Özellikle hıza bağlı kazaların meydana geldiği yol kesimleri başta olmak üzere, kaza yoğun noktalarda trafik kolluğunun denetim yapmasına imkan veren denetim alanlarının oluşturulması için; yolun yapım, bakım ve onarımından sorumlu kuruluşlar tarafından çalışmaların yapılması,
47.GPS koordinatlarının doğru tespit edildiği, kişilerin kimlik numaralarının doğru giriş yapıldığı kaza tespit tutanakları ile doğru ve güvenilir kaza bilgilerinin toplanması,
48.İncinebilir yol kullanıcılarının (çocuk, engelli, yaşlı vb.) konfor ve güvenlikleri önemli olduğundan, altyapı oluşturmada ve taşımada gereken uyarlamaların yapılması,
49.İncinebilir yol kullanıcılarının korunmasına yönelik geliştirilen trafik güvenliği teknolojilerinin kullanılması,
50.Şehiriçi ve şehirdışı yollarda yayaların korunmasına ilişkin tedbirlerin gözden geçirilerek artırılması,
51.Okul çevrelerinde güvenli bölgeler oluşturmak için rehberlerin oluşturulması,
52.Öğrenci odaklı çözümler, üniversite ve eğitim kurumlarına yönelik özel ulaşım çözümlerinin geliştirilmesi, pik saatlerde tam zamanında erişim imkânlarını sağlayan çözümlerin uygulanması,
53.Okula gidiş gelişlerde güvenli koridor ve bölgeler oluşturmak için rehberlerin oluşturulması ve uygulanması,
54.Toplu taşıma sistemlerinin hareket kısıtlı kişiler için erişilebilir olması,
55.Araç ve yol dizayn standartlarının azami güvenli hız sınırlarına uygun olması,
56.Karayolu taşımacılık piyasasındaki mevcut atıl kapasiteyi azaltmak ve çevre kirliliğinin azaltılmasına katkı sağlamak üzere ekonomik ve teknik ömrünü doldurmuş bir kısım taşıtların trafikten çekilmesi projesi kapsamında bu nitelikte olan araçların çekilerek hurdaya ayrılması,
57.Araçlardaki “Akıllı Hız Yardımı Sistemlerinin” kullanımı amacıyla hız sınırlarını gösteren dijital haritaların hazırlanması suretiyle bu sistemlerin kullanımının yaygınlaştırılması,
58.Ulaşım araç ve ekipmanlarının muayene, kontrol ve test edildiği merkezlerin her türlü ulaşım aracına yönelik olarak geliştirilmesi,
59.Karayolu taşımacılık sektöründe istihdam edilecek/çalıştırılacak şoförlerin eğitimi, nitelikleri, aranacak şartlar, sosyal güvenlik durumları, çalışma koşulları ve benzeri hususlar ile AETR Konvansiyonuna ve ilgili mevzuat hükümlerine uygunluğunun denetlenmesi,
60.ADR ve AB mevzuatına uygun olarak hazırlanan ulusal mevzuatının, tehlikeli eşya taşınması, kontrolü, izlenmesi ve yönetimine ilişkin kademeli olarak uygulamaya konulması; ayrıca tehlikeli maddelerin çevreye zarar vermeden, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürmeden taşınmasının belirli bir düzen ve kurallara bağlı olarak yürütülmesi,
61.Mevcut yol kenarı denetim istasyonlarına ilaveten etkin denetimlerin yapılabilmesi için Karayolları Denetim İstasyonları kurulması kriterleri kapsamında Türkiye genelinde yeni denetim istasyonlarının yapılması.
Sosyal Medyada Takip Edin