T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
Yeterli güvenlik özelliklerine sahip olan araçlar; “sadece kazaya karışma riskini azaltmakla kalmayıp aynı zamanda önlenemeyen bir trafik kazasının meydana gelmesi durumunda da içindeki insanları ve kazaya taraf olan diğer insanları azami miktarda korumaktadır.”
Araç teknolojilerinde hava yastığı ve emniyet kemeri gibi en çok kullanılan güvenlik önlemleri; araç içindekileri olası bir kaza sonucu ortaya çıkan yıkıcı enerjinin olumsuz etkilerinden ve ciddi travmalardan korumak üzere dizayn edilmiştir.
Günümüz araç teknolojisi sayesinde, öncelikle kazanın meydana gelmesine engel olmak üzere geliştirilmiş güvenlik sistemleri/teknolojileri de artık araçlarda yer almaktadır. Teknolojideki hızlı gelişmeler araç güvenlik sistemlerin gelişimini etkilemekte ve tüketici talep seçenekleri de çeşitlenmektedir.
Araç güvenliğinin önemli bir ayağı da araçların karayolu trafiğine uygunluklarının denetimidir. Araç güvenliğine ilişkin denetimlerin uzman personel tarafından yapılması işin tabiatına uygun olan yöntemdir. Araçların periyodik fenni muayenelerinin, uluslararası iyi uygulama örnekleri çerçevesinde geliştirilmesinin gerekli olduğu değerlendirilmiştir.
Teknolojik gelişmeler çerçevesinde araçların güvenliğine ilişkin standartların da uluslararası mevzuat çerçevesinde güncellenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Sadece standartların değil, araç teknolojilerindeki gelişmeye bağlı olarak ve bu teknolojiye ayak uydurabilecek şekilde karayolu altyapısı sisteminin de modernize edilmesinin önemli olduğu değerlendirilmektedir.
Piyasaya arz edilecek yeni araçların üretimi ile ilgili tip onayı mevzuatı; yapılan uluslararası anlaşmalar (Gümrük Birliği ve 1958 Cenevre Anlaşması) çerçevesinde AB’nin ve Birleşmiş Milletler/Avrupa Ekonomik Komisyonunun (BM/AEK) ilgili teknik mevzuatına uyumlu olarak düzenlenip yayımlanmaktadır.
Bu bağlamda, karayollarında can ve mal güvenliğini güncel teknolojiye uyumlu olarak korumak ve ölümlü/yaralanmalı kazaları azaltmak amacıyla piyasaya yeni sunulacak araçlarda zorunlu olacak gelişmiş güvenlik sistemleriyle ilgili AB/2019/2144 Yönetmeliği 14/5/2020 tarihinde yayımlanmıştır. Yönetmelikte temel olarak;
•Gelişmiş acil (otomatik) frenleme sistemi,
•Acil durum şeritte tutma sistemi,
•Sürücü dalgınlık ve dikkat uyarı sistemi,
•Yaya ve bisikletli için gelişmiş acil frenleme sistemi,
•Yaya ve bisikletli çarpışma uyarı sistemi,
•Gelişmiş sürücü dikkat dağınıklığı uyarı sistemi,
•Kör nokta bilgi sistemi,
•Olay veri kaydedicisi,
•Akıllı hız destek sistemi,
•Alkol kilidi kurulum kolaylığı,
•Yandan çarpmaya karşı dayanıklılık (önden/arkadan çarpmaya ilaveten),
•Geri manevrada algılama sistemleri, gibi gelişmiş güvenlik sistemleri ile ilgili şartlar belirlenen tarihlerden sonra üretilecek araç kategorileri için zorunlu olmaktadır.
Güvenli taşıtlar, kazaların önlenmesinde ve ciddi yaralanma olasılığının azaltılmasında hayati rol oynar. BM ve AB, motorlu taşıtlar için güvenlik standartları belirlemekte ve üye ülkelerin gönüllü olarak başvurabileceği yasal bir çerçeve sağlamaktadır. Bu standartların gerekliliklerini karşılayan taşıtların trafik kazalarına karışma ihtimali ve kaza durumunda ciddi yaralanmaya yol açma ihtimali daha azdır.
Kısaca; motorlu taşıt üretimi ve kullanımı dünya çapında hızla yaygınlaşırken taşıt güvenliğine odaklanılması, trafik kazalarını ve etkilerini azaltmaya yönelik yeni teknolojik fırsatlar sunmaktadır. Taşıt güvenlik yönetmeliklerinin konulması ve uygulanması, trafik ölüm ve yaralanmalarıyla birlikte sosyo ekonomik maliyetleri de azalttığı kanıtlanmıştır.
Araçlar
Amaç |
A.6. Araç Güvenliğinin Güçlendirilmesi Suretiyle Trafik Güvenliğine Katkı Sunulması |
Hedef-1 |
H.6.1. Güvenli araç yaklaşımı ile kullanıcı hatalarından bağımsız olarak kazaların önlenmesi, yolcular, yayalar ve bisikletliler dâhil olmak üzere tüm karayolu kullanıcılarının korunmasını sağlamak için piyasaya arz edilecek yeni araçların gelişmiş güvenlik sistemleri/teknolojileri ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe konulması |
Hedef-2 |
H.6.2. Piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetlerinin etkin olarak gerçekleştirilmesi |
Hedef-3 |
H.6.3. Tescil kaydı bulunan tüm araçların muayeneye tabi tutulması |
Hedef-4 |
H.6.4. Toplu taşıma araçlarında güvenlik sistemlerinin kullanımının artırılması |
Hedef-5 |
H.6.5. Şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan araçların güvenlik düzeyinin artırılması |
Hedef-6 |
H.6.6. Karayolunu kullanan traktörlerin ve diğer tarım alet ve makinelerinin standartlara uygunluğunun ve karayolunu azami güvenlikli olarak kullanmalarının sağlanması |
Hedefler ve Performans Göstergelerinden Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar Tablosu |
1.Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı •Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü 2.Çevre ve Şehircilik Bakanlığı •Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü 3.İçişleri Bakanlığı •Emniyet Genel Müdürlüğü •Jandarma Genel Komutanlığı 4.Hazine ve Maliye Bakanlığı •Gelir İdaresi Başkanlığı •Sigortacılık ve Özel Emeklik Düzenleme ve Denetleme Kurumu 5.Kültür ve Turizm Bakanlığı •Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 6.Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı •Metroloji ve Sanayi Ürünleri Güvenliği Genel Müdürlüğü •Sanayi Genel Müdürlüğü •Türk Standardları Enstitüsü 7.Tarım ve Orman Bakanlığı •Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı •Tarım Reformu Genel Müdürlüğü 8.Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı •Karayolları Genel Müdürlüğü •Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü 9.Belediyeler 10.Tüm Otobüsçüler Federasyonu 11.Türkiye Belediyeler Birliği 12.Türkiye Noterler Birliği 13.Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi 14.Türkiye Sigorta Birliği 15.Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu 16.Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri 17.Türkiye Ziraat Odaları Birliği 18.TÜVTÜRK |
G 6.1.10:
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.1.1: Üretimi yapılacak araçların “Sürücü Dalgınlık ve Dikkat Uyarı Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.2: Üretimi yapılacak ağır hizmet araçlarının “Kör Nokta Bilgi Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.3: Yetki belgeli yolcu taşıyan araçlarda AİTM Hakkında Yönetmelik ve MARTOY hükümleri çerçevesinde “Yangın Algılama ve Yangın Söndürme Sistemleri”nin bulundurulması zorunlu olan araçların tespitinin ve mevzuata uyumlu hale getirilmesi çalışmalarının tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.4: Üretimi yapılacak hafif hizmet araçlarının “Acil Durum Şeritte Tutma Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.1.5: Üretimi yapılacak hafif hizmet araçlarının “Yaya ve Bisikletliler İçin Gelişmiş Acil Frenleme Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.6: Üretimi yapılacak araçların “Gelişmiş Acil Frenleme Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.7: Üretimi yapılacak araçların “Gelişmiş Sürücü Dikkat Dağınıklığı Uyarı Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.8: Üretimi yapılacak araçların “Akıllı Hız Destek Sistemi” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.9: Üretimi yapılacak araçların “Geri Manevrada Algılama Sistemleri” ile donatılmasına yönelik uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanması işlemlerinin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%5 |
- |
%75 |
%100 |
%100 |
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.1.11: Kış mevsiminde ağır tonajlı araçlarda kullanımı zorunlu olan Kış Lastiği uygulamasının diğer hafif araçlara yönelik olarak da uygulanması amacıyla gerekli yasal düzenlemelerin hayata geçirilmesine yönelik yapılan çalışmaların tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü |
%5 |
- |
%50 |
%100 |
- |
PG 6.1.12: Kış mevsiminde ağır tonajlı araçlarda kullanımı zorunlu olan Kış Lastiği uygulamasının diğer hafif araçlara yönelik olarak da uygulama alışkanlığının kazandırılması amacıyla uygulama öncesinde kamuoyunun bilgilendirilmesi amacıyla yapılan eğitici faaliyet sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türkiye Sigorta Birliği, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, |
%5 |
- |
1 |
1 |
1 |
PG 6.1.13: Gelişmiş araç içi sistemlerin ithal edilecek veya yerli olarak üretilecek araçlarda standart olarak sunulmasına yönelik; uluslararası tip onay mevzuatının eş zamanlı olarak yürürlüğe girecek şekilde yayımlanma çalışmalarının tamamlanma oran |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sanayi Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Türk Standardları Enstitüsü |
%10 |
%50 |
%75 |
%100 |
%100 |
PG 6.1.14: Gelişmiş araç içi sistemler için özendirici vergi avantajlarının getirilmesi çalışmalarının tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Türkiye Sigorta Birliği İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu |
%10 |
- |
%30 |
%50 |
%100 |
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.1.15: Belli bir yaşın üzerindeki araçların hurdaya ayrılması ve araç içi güvenlik sistemlerine sahip araçların ediniminde; hurda teşviği uygulamasına yönelik çalışmaların tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Türkiye Sigorta Birliği İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu |
%10 |
- |
%30 |
%50 |
%100 |
PG 6.1.16: Gelişmiş araç içi sistemlerin insan hayatını kurtarmadaki rolünü göstermek üzere hazırlanan kamu spotu sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı |
%10 |
- |
2 |
2 |
2 |
PG 6.2.1: Piyasa gözetimi ve denetimi yapılan araç ve aksam sayıları |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Metroloji ve Sanayi Ürünleri Güvenliği Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%50 |
1.400 |
1.400 |
1.500 |
1.600 |
PG 6.2.2: Piyasa gözetimi ve denetimlerine yönelik hazırlanan rehber doküman sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Metroloji ve Sanayi Ürünleri Güvenliği Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Türk Standardları Enstitüsü |
%50 |
10 |
10 |
12 |
12 |
PG 6.3.1: Araçların muayene periyotlarının ve alınması gereken diğer tedbirlerin trafik güvenliği perspektifiyle yeniden değerlendirilmesi amacıyla; sorumlu birim eşgüdümünde oluşturulacak çalışma grubu tarafından değerlendirilmesi için yapılacak çalışma sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Gelir İdaresi Başkanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, TÜVTÜRK |
%25 |
- |
1 |
1 |
1 |
PG 6.3.2: Tescil kaydı bulunan tüm araçların tescil kayıtları üzerinden taramasının yapılarak, muayene süresini 12 ay ve daha uzun süre geçirenlerin tescil adresinin bağlı olduğu muayene istasyonuna muayyen gün ve saatte çağırılmasına ilişkin gönderilen tebligat sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): TÜVTÜRK |
%25 |
- |
12 |
12 |
12 |
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.3.3: Belirli bir güzergahta seyir halindeki araçların trafik güvenliği açısından yola uygunluk denetimlerinin Seyyar Muayene İstasyonları tarafından ani muayene tarzında yapılabilmesi amacıyla “Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik”te gerekli değişikliğin tamamlanma oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): TÜVTÜRK |
%25 |
- |
%100 |
- |
- |
PG 6.3.4: Belirli bir güzergahta seyir halindeki araçların trafik güvenliği açısından yola uygunluk denetimlerinin yapılabilmesi amacıyla görevlendirilen “Seyyar Muayene İstasyonu” sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): TÜVTÜRK |
%25 |
- |
- |
81 |
162 |
PG 6.4.1: Toplu taşıma araçlarının güvenlikleri ile ilgili piyasaya arz ve arz sonrası muayene şartlarına ilişkin incelenen iyi ülke örneklerinin sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Metroloji ve Sanayi Ürünleri Güvenliği Genel Müdürlüğü, TÜVTÜRK |
%25 |
- |
2 |
2 |
2 |
PG 6.4.2: Toplu taşıma hizmeti sunan tüm araçların güvenlik özelliklerinin iyileştirilmesi amacıyla; sorumlu birim eşgüdümünde yapılan çalışma sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü, Türkiye Belediyeler Birliği, Belediyeler, TÜVTÜRK |
%25 |
- |
2 |
4 |
6 |
PG 6.4.3: Ticari taksilerde en az 1 adet, şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan araçlarda da toplam koltuk sayısının 1/10’u kadar sayıda çocuk koltuğu/yükseltici aparat ve emniyet kemeri aparatının kullanıma hazır olarak bulundurulması konusunda mevzuat düzenlemesinin yapılması |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Metroloji ve Sanayi Ürünleri Güvenliği Genel Müdürlüğü, Sanayi Genel Müdürlüğü, TÜVTÜRK |
%25 |
- |
%100 |
- |
- |
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.4.4: Şehiriçi ve şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan tüm araçlarda, sürücü koltuğunu ve aracın gidiş istikametindeki yol kesimini gösterecek şekilde aracın faaliyette olduğu süre içinde kayıt yapan kamera sistemlerinin kullanımı konusunda mevzuat düzenlemesinin yapılması |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Metroloji ve Sanayi Ürünleri Güvenliği Genel Müdürlüğü, Sanayi Genel Müdürlüğü, TÜVTÜRK |
%25 |
- |
%100 |
- |
- |
PG 6.5.1: Şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan otobüslerde emniyet kemeri kullanımının artırılmasına yönelik yapılan çalışma sayısı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu, Türkiye Noterler Birliği, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi, Tüm Otobüsçüler Federasyonu |
%100 |
- |
2 |
2 |
2 |
PG 6.6.1: Emniyetsiz ve ağır kusurlu olarak ilk muayeneden kalan traktörlerin oranının azaltılması amacıyla tarımsal üretim ve nakliye alanlarında yapılan bilgilendirme çalışmalarının 2020 yılına göre artış oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü, Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Belediyeler Birliği, TÜVTÜRK |
%50 |
- |
%20 |
%30 |
%50 |
PG 6.6.1: Emniyetsiz ve ağır kusurlu olarak ilk muayeneden kalan traktörlerin oranının azaltılması amacıyla tarımsal üretim ve nakliye alanlarında yapılan bilgilendirme çalışmalarının 2020 yılına göre artış oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü, Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Belediyeler Birliği, TÜVTÜRK |
%50 |
- |
%20 |
%30 |
%50 |
PG 6.6.1: Emniyetsiz ve ağır kusurlu olarak ilk muayeneden kalan traktörlerin oranının azaltılması amacıyla tarımsal üretim ve nakliye alanlarında yapılan bilgilendirme çalışmalarının 2020 yılına göre artış oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü, Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı , Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Belediyeler Birliği, TÜVTÜRK |
%50 |
- |
%20 |
%30 |
%50 |
PG 6.6.1: Emniyetsiz ve ağır kusurlu olarak ilk muayeneden kalan traktörlerin oranının azaltılması amacıyla tarımsal üretim ve nakliye alanlarında yapılan bilgilendirme çalışmalarının 2020 yılına göre artış oranı |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü, Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Belediyeler Birliği, TÜVTÜRK |
%50 |
- |
%20 |
%30 |
%50 |
Performans Göstergeleri |
Sorumlu ve İşbirliği Yapılacak Kuruluşlar |
Hedefe Etkisi (%) |
Plan Dönemi Başlangıç Değeri (2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
PG 6.6.2: Emniyetsiz ve ağır kusurlu olarak ilk muayeneden kalan traktörlerin azaltılması amacıyla yapılan çalışmalar sonunda ilk muayeneden kalan traktörlerin yıl bazında oranları |
SORUMLU KURULUŞ(LAR): Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü İŞBİRLİĞİ YAPILACAK KURULUŞ(LAR): Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri, TÜVTÜRK |
%50 |
- |
%50 |
%30 |
%20 |
Riskler |
•Piyasaya arz aşamasında çok fazla sayıda teknik düzenlemesine uygun olmayan araç ve aksamın olması •Güncel ve gerçek zamanlı araç tescil bilgileri ile araç sahiplerine ulaşılabilecek iletişim bilgilerinin bulunduğu veri tabanının bulunmaması •Anlık denetim esnasında yeterli personel tedarik edilememesi •Araç güvenlik sistemlerinin vatandaş açısından kullanım alışkanlığının zaman alması •Kurumlar arası iş birliği ve koordinasyonun eksikliği •Araçlara sonradan monte edilecek bir teknik aksamın sağlıklı çalışıp çalışmayacağının, test imkânın bulunmaması •Ülkemizde her araç ve aksama yönelik test ve muayene imkanının bulunmaması •İller arasında mevsimsel farklılıkların olması •Denetim zorluğu, paydaş kurumların sorumluluklarını istenilen düzeyde yerine getirememesi |
Stratejiler |
•Yerli test ve muayene imkânlarının geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması •Denetim personelinin yetkinliğinin artırılarak kurumsal kapasitenin güçlendirilmesi •Standartların yükselterek araçların güvenlik sistemlerinin artırılması •Yolcuların şehiriçinde seyahatini daha güvenli olarak gerçekleştirmesi •Yorgunluğun tespiti ile olası kazaların önüne geçilmesi •Trafik personeli tarafından yapılan takograf denetimlerinde alınan verilerin incelenmesi kapsamında, incelemenin teknolojiden faydalanarak iş ve zaman kaybına neden olmaksızın yapılabilmesi için gerekli teknik yazılım ve donanımın kazandırılması •Araçlarda gelişmiş güvenlik sistemleri/teknolojilerine yönelik olarak yayımlanan uluslararası tip onay mevzuatının Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler ile entegre ve eş zamanlı olarak yürürlüğe konulması •Paydaş kurumlarla koordineli olarak çalışmaların yürütülmesi |
Tespitler |
•Piyasaya arz edilen araç ve aksam sayısının her geçen gün artması •Araçların ve aksamların ilgili teknik düzenlemelerine uygun üretiminin sağlanması •Kullanımda olan araçlara sonradan eklenen teknik aksamların araçlara uyumunun kontrol edilmesi •Vatandaşların şehiriçinde toplu taşıma aracını kullanma amacı; istediği yere kısa mesafede gitme düşüncesinin emniyet kemeri bulundurmama durumunu ortaya çıkarması ve bazı firmaların kalite standartlarının ve güvenlik önlemlerinin yeterince kullanılmaması •Şehiriçi toplu taşıma araçlarını kullanan sürücülerdeki yorgunluk ve uykusuzluğun kazaların baş nedenlerinden olması •Otobüs yangınlarının meydana gelmesi •Günümüzde insan hatalarının kaynağında önlenmesini sağlayan ve bu hataların oluşmasını engelleyen güvenli araç yaklaşımı ön plana çıkması •Kullanıcılara opsiyonel olarak sunulan ileri seviye aktif ve pasif güvenlik sistemleri zaman içerisinde yeni üretilen tüm araçlarda zorunlu olarak uygulanması •Kış aylarında mevsim şartlarının ağır geçtiği bölgelerde yük ve yolcu taşımaya mahsus araçların da uygunsuz lastik kullanımı nedeniyle kaza riski oluşturması |
İhtiyaçlar |
•Yerli test ve muayene imkân ve ihtiyaçlarının gözden geçirilmesi •Halkın ve şoförlerin kampanyalar ile bilinçlendirilmesi •Toplu taşıma araçlarına ait verilerin doğru ve güvenilir olması •Uygulamanın otobüs şoförleri içinde zorunlu kılınması •Araç muayenelerinde aksamların da kontrole tabi tutulması •Denetimlerin sürekli ve verimli şekilde devam etmesi •Araçlarda gelişmiş güvenlik sistemleri/teknolojilerine yönelik olarak yayımlanan uluslararası tip onay mevzuatının Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler ile entegre ve eş zamanlı olarak yürürlüğe konulmasına yönelik ilgili Bakanlıklar, kuruluşlar ve kamuoyu nezdinde farkındalık oluşturulması •Kış lastiğinin tüm araçlarda kullanım zorunluluğu getirilmesine yönelik çalışmaların yapılması |
Sosyal Medyada Takip Edin